Tento návod vás provede nastavením podpisové klíčenky k elektronickému podepisování dokumentace v informačním systému CYGNUS 2. Bude fungovat pouze tehdy, pokud máte vyřízené a vyexportované certifikáty ve formátu PFX.

V této nápovědě jsou tato témata:

Instalovat program budete pravděpodobně jen jednou, postupy pro nahrání certifikátu a zabezpečení klíčenky budete využívat častěji.

Podpisové klíčenky podporují pouze certifikáty vydávané certifikační autoritou PostSignum.

Instalace a aktivace aplikace

Aby bylo možné nahrát osobní certifikáty na vaše podpisové klíčenky, je třeba stáhnout a nainstalovat software, který to umožňuje. Stáhnout si jej můžete klepnutím na tlačítko hned pod tímto textem.

Aplikace je k dispozici ve dvou verzích, podle architektury operačního systému Windows. Pokud si nejste verzí jisti, obraťte se na svého IT správce.



Projděte celého průvodce instalací. Tak jako je vidět na obrázcích.

Po instalaci programu jej najdete spuštěný hned vedle hodin na liště ve Windows. Na ikonu poklepejte.

Za pár chvil se aplikace spustí.

Nejprve aplikaci aktivujte. Klepněte na symbol „i“ dle obrázku.

Pokračujte klepnutím na Importovat novou licenci.

Licenční klíč je poněkud náročnější pro ruční zápis. Proto existuje možnost jej načíst ze souboru. Ten si stáhněte zabalený do archivu ZIP klepnutím na tlačítko hned pod tímto textem.


Klepněte na tlačítko Stáhnout licenci


Stažený soubor rozbalte a soubor „LicenceKey.lic“ nahrajte, klepněte na tlačítko Importovat ze souboru.

Vyhledejte soubor s licencí, který jste si před chvílí stáhli.

Načtený kód potvrďte. Klepnutím na OK.

Vložte podpisovou klíčenku do USB zdířky. Že se klíčenka správně připojila poznáte velmi rychle, zobrazí se v levé částí okna programu.

Instalace certifikátu na podpisovou klíčenku

Nejprve si připravte vyexportovaný certifikát ve formátu PFX (Takový soubor nemáte? Návod k exportu je zde) Připojte podpisovou klíčenku do počítače. Program spusťte poklepáním na ikonku programu vedle hodin.

V otevřeném okně aplikace klepněte na ozubené kolečko.

Pokračujte klepnutím na tlačítko pro přidání certifikátu, jako je na obrázku.

Zadejte heslo k podpisové klíčence (tokenu). Výchozí heslo je 12345678.

Vyberte možnost Importovat certifikát ze souboru a klepněte na OK.

V otevřeném průzkumníku vyhledejte vyexportovaný certifikát v PFX (či P12).

Zadejte heslo, pod kterým jste vyexportovali certifikát, a klepněte na OK.

Že je certifikát správně nahrán poznáte podle položky se jménem uživatele v certifikátech.

Zabezpečení klíčenky novým heslem

Než začnete klíčenku používat, je nanejvýš vhodné změnit její heslo. Výchozí heslo je 12345678 a není zrovna nejbezpečnější. Změnu hesla provedete opět v aplikaci SafeNet Authentication Client. Vložte klíčenku do počítače. Program spusťte poklepáním na ikonu vedle hodin.

V aplikaci klepněte na tlačítko Změnit heslo tokenu.

Zadej původní heslo, tedy 12345678 a dvakrát heslo nové (heslo musí mít minimálně 4 znaky; klíčenku je vhodné chránit složitějším heslem, obsahujícím například písmena a znaky). Uložte klepnutím na OK.

Heslo je změněno.

Jak přidat nový/obnovený certifikát do CYGNUS 2

Tento postup vám ukáže, jak nahrát certifikát (z podpisové karty, podpisové klíčenky či z počítače) do CYGNUS 2, aby s ním bylo možné podepsat dokumentaci, odesílat dávky na pojišťovny či kontrolovat údaje na VZP.

Pokud u vás teprve začínáte s elektronickou dokumentací, bude třeba nejprve nastavit a povolit podepisování v CYGNUS 2.

Jak přidat certifikát do CYGNUS 2

Máte certifikáte na podpisové kartě či podpisové klíčence? Nejprve bude třeba vložit kartu do čtečky či klíčenku do počítače (pokud načítáte certifikáte bezprostředně po nahrání certifikátu, vytáhněte kartu/klíčenku a po chvíli vložte zpět).

Přidání certifikátu k účtu zaměstnance je možné pod jeho přihlášením. Přihlaste se tedy do CYGNUS 2 pod účtem, do kterého vkládáte certifikát. Pokračujte v nabídce pojmenované dle uživatele a výběrem možnosti Vlastní nastavení.

V otevřeném okně zvolte podsekci Osobní certifikáty a vyberte, kde bude nová certifikát použit:

  • Elektronický podpis (podepisování dokumentace)
  • Kontrola údajů na VZP (kontrola pojišťovny a kapitací)
  • Odesílání dávek (přímé odeslání dávek na portály pojišťoven)

Především po obnově je třeba přidat nový certifikát ve všech místech, kde byl použit původní.

Pokračujte klepnutím na tlačítko Načíst certifikát a výběrem položky Načíst ze systémového uložiště (vložením klíčenky/karty se načte certifikát do úložiště)

Zobrazí se Vám aktuální certifikáty, které je možné přidat. Stačí na správný klepnout a uložit klepnutím na OK. Pokud svůj certifikát nevidíte, koukněte se na další volbou Další certifikáty.

Hotovo, certifikát je připraven k použiti v CYGNUS 2.